تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی

اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران از اداره کار دغدغه بسیاری از شرکت های پیمانکاری جهت شرکت در مناقصات دولتی است. فرایند اداری که عموما برای اغلب شرکت ها پیچیده و زمان بر است. در این مقاله ما قصد داریم تا نحوه تهیه مدارک جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و کلیه شرایط اداری که با آن مواجه خواهید شد آموزش دهیم. برای شروع این آموزش نخست لازم است با مرجع اصلی  گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران در کشور آشنا شوید.

فرایند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

مرجع اصلی برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، اداره کل کار هر استان است. شرکت‌های پیمانکاری برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران خود، باید به اداره کل کار محل ثبت شرکت مراجعه کنند. اما به دلیل بررسی فیزیکی مدارک و مراجعات حضوری مکرر، این فرایند ممکن است طولانی شود. به همین دلیل، ادارات کل کار در هر استان انجمن یا انجمن‌هایی را به عنوان درگاه ورودی برای ثبت پرونده و امور مرتبط با اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران تعیین کرده‌اند. وظیفه این انجمن‌ها شامل رسیدگی به پرونده فیزیکی شرکت‌های پیمانکار در خصوص اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، بررسی کارتابل هر شرکت در سامانه جامع روابط کار، برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی مرتبط با گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و تایید نهایی پرونده جهت ارجاع آن به اداره کل کار است.

انجمن‌مربوط به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، باید دارای اعضایی متخصص در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باشد. آنها باید بتوانند مدارک و اسناد مورد نیاز را بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که شرکت‌های پیمانکاری به الزامات ایمنی پیمانکاران پاسخگو هستند. همچنین، برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی نیز بر عهده این انجمن‌ها است.

شرایط اداری برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، شرکت‌های پیمانکاری باید مدارک و اطلاعات زیر را تهیه و ارائه دهند:

۱. مدارک ثبتی:

– رسیدگی به پرونده فیزیکی شرکت: شامل اطلاعات مالکیت، سهامداران، مدیران و اعضای شرکت است.

– مدارک ثبتی شرکت: شامل ثبت نام شرکت و اطلاعات ثبتی در سازمان ثبت شرکت‌ها است.

۲. مدارک مالی:

– صورت‌های مالی: شامل صورت‌های مالی سالانه و گزارش‌های مالی ماهانه است.

– تعهدات بانکی: ارائه مدارکی که نشان دهنده توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌ها و وام‌ها است.

۳. مدارک قراردادی:

– قراردادها و پیمانکاری‌های قبلی: ارائه قراردادها، پیمانکاری‌ها و مشتریان قبلی شرکت.

۴. مدارک فنی:

– سوابق پروژه‌ها: ارائه سوابق پروژه‌هایی که شرکت انجام داده است، به همراه جزئیات فنی و مدت زمان اجرا.

– ارائه استانداردها و روش‌های کنترل کیفیت و ایمنی: شامل استانداردها و روش‌هایی که شرکت برای اطمینان از ایمنی و کیفیت کارهای خود استفاده می‌کند.

۵. بیمه:

– بیمه تأمین مسئولیت شرکت: ارائه مدارک بیمه که نشان دهنده تحمل شرکت در صورت وقوع حوادث و خسارات است.

۶. گواهینامه‌ها و مدارک آموزشی:

– گواهینامه‌ها و مدارک آموزشی مرتبط با ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کارکنان شرکت.

مدت زمان اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

مدت زمان صرف شده از آغاز تشکیل پرونده شرکت های پیمانکاری جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران با توجه به حجم قراداد های فعال شرکت ها و همچنین نفرات شاغل در شرکت ها متفاوت خواهد بود. اما زمان بندی دقیق و آگاهی لازم از فرایند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران به شرکت ها این امکان را خواهد داد تا زمان صرف شده  جهت دریافت گواهینامه ایمنی را کاهش دهد.

جهت مشاوره و اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران با ما تماس بگیرید.

اخذ گواهینامه تایید صلاحیت کارگری
اخذ گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی کارفرمایی

خدمات اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

۱. احراز هویت اداره کل کار (حقوقی و حقیقی)
– کمک در فرآیند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران
– تهیه و تنظیم مدارک مورد نیاز به صورت کامل و صحیح

۲. برگزاری دوره‌های آموزشی
– دوره ایمنی کارگری
– دوره ایمنی کارفرمایی
– دوره ایمنی 16 ساعته ارزیابی ریسک
– دوره 40 ساعته ایمنی عمومی

۳. مشاوره در خصوص مسئولین ایمنی
– همکاری با تیم کارشناسان متخصص در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
– مشاوره جهت بهبود ایمنی در سازمان

۴. فرآیند اداری برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران
– تمام مراحل و فرآیندهای مربوط به اخذ گواهینامه را بر عهده می‌گیریم
– همراهی در فرآیند اخذ گواهینامه

برون‌سپاری خدمات ما دارای مزایای زیر است:

  • افزایش سرعت در فرآیند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران
  • برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی در کمترین زمان و بدون نیاز به نامه نگاری اداری
  • مشاوره توسط کارشناسان متخصص در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  •  تهیه ارزیابی ریسک و HSE PLAN
  •  ارائه خدمات راهبری HSE و تهیه تجهیزات ایمنی در صورت نیاز

با تکیه بر تجربه و دانش تخصصی تیم ما، به شما یاری می‌رسانیم تا در فرآیند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران بهبود یابید.

مراحل اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

  • احراز هویت اداره کار

اولین و اصلی ترین قدم در شروع فرایند اخذ گـواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و یا تمدید آن، احراز هویت اداره کار است. شرکت ها در این مرحله لازم است جهت دریافت گذرواژه خود و همچنین کلیه بیمه شدگان، اقدامات لازم را انجام دهند. ساماندهی گذرواژه های نفرات و همچنین انجام فرایند احراز هویت در ساده ترین حالت ممکن یقینا به شرکت ها این امکان را میدهد که بخش اولیه و مهم فرایند اخـذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران را  به سرعت سپری نمایند.

  • برگزاری دوره های آموزش ایمنی

دوره های آموزش ایمنی جهت اخذ گواهـینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران به سه دسته کلی تقسیم میشوند.

سایت جدید اخذ تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

شرکت ها می بایست پس از احراز هویت نفرات خود مطابق با لیست بیمه دفتر مرکزی و تمامی پروژه های فعال خود نسبت به ثبت نام افراد در دوره های آموزش ایمنی اقدام نمایند.

آموزش ایمنی کارفرمایی: جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران شرکتها می بایست حداقل یک نفراز اعضای هیئت مدیره و یا شخص مدیر عامل را در آموزش ایمنی کارفرمایی ثبتنام نمایند.

این دوره در طی 3 روز و به مدت 20 ساعت برگزار میگردد. اخذ گواهینامه آموزشی این دوره یکی از پیش نیاز ها جهت تکمیل سامانه ایمنی می باشد.

جهت مشاوره و اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران با ما تماس بگیرید.

آموزش ایمنی کارگری: شرکت ها می بایست کلیه نفرات بیمه شده خود را مطابق با بیمه ماه منتهی به تشکیل پرونده در دوره آموزش ایمنی کارگری ثبتنام نمایند. این دوره در طی یک روز و به مدت 8 ساعت برگزار گشته و دارای گواهینامه آموزشی می باشد.

آموزش ایمنی مخصوص مسئولین ایمنی: مصوبه الزام به کارگیری مسئولین ایمنی دارای تاییدیه از اداره کار محل استقرار کارگاه، در حال حاضر جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران لغو گردیده است. اما چنانچه کارفرمایان الزام داشتن مسئولین ایمنی را برای پیمانکار خود اعمال کنند و یا بازرسین اداره کار در هنگام بازرسی پروژه تشخیص دهند که پروژه دارای ریسک خواهد بود اهمیت حضور مسئول ایمنی در کارگاه ها پررنگ تر خواهد شد. بهتر است شرکت های دارای فعالیت پر خطر با تعداد کارگر بالا، پیش از ارجاع پرونده جهت بازرسی توسط اداره کار نسبت به حضور مسئول ایمنی مورد تایید از اداره کار اقدام نمایند. این امر در سرعت دریافت گواهینامه تایید صلاحیـت ایمنی پیمانکاران تاثیر خواهد گذاشت.

دوره ایمنی ویژه مسئولین ایمنی به دو سته آموزش 40 ساعته مسئولین ایمنی و آموزش 16 ساعته ارزیابی ریسک تقسیم میشود.

اگر رشته تحصیل اشخاص ایمنی صنعتی و یا بهداشت حرفه ای باشد، جهت کسب گواهینامه مسئول ایمنی از اداره کار احتمالا نیاز به گذراندن دوره های آموزش ایمنی مرتبط نخواهند داشت. اما چنانچه شخص رشته تحصیلی مرتبط با شغل خود داشته باشد ممکن است با صلاحدید بازرس مسئولین ایمنی در اداره کار نیاز به گذراندن دو دوره آموزش 40 ساعته مسئولین ایمنی و آموزش 16 ساعته ارزیابی ریسک را داشته باشند.

نکته: پیشنهاد میشود جهت دریافت گواهینامه و یا تاییدیه مسئولین ایمنی از اداره کار به واحد مسئولین ایمنی در اداره کار شهر محل فعالیت خود پیش از گذراندن دوره مراجعه نمایید.

  • تهیه مدارک و مستندات لازم جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

شرکت ها می بایست جهت دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران خود ابتدا مدارک مورد نیاز را جمع آوری و سپس نسبت به بارگزاری و تحویل فیزیکی آن به انجمن ایمنی اقدام نمایند.

این مدارک شامل: اساسنامه- آگهی تاسیس- کلیه تغییرات قانونی شرکت ( آخرین مورد )- اجاره نامه معتبر و یا سند ملک ( مطابق با آدرس دفتر مرکزی در شهر محل ثبت )-رتبه پیمانکاری و یا رتبه صلاحیت خدماتی- لیست بیمه ماه منتهی به تشکیل پرونده به همراه پرداختی آن- اظهارنامه مالیاتی سال منتهی به تشکیل پرونده- مفاصاحساب ها- کلیه قراردادهای فعال- فیش  مرتبط با ماده 154 قانون کار و نامه ها، تعهدنامه و فرم مرتبط می باشد.

لازم است بخشی از مدارک در این بخش کپی برابر اصل شده باشد.

  • چهارمین قدم پس از تهیه مدارک، بارگزاری آن ها در سامانه جامع روابط کار است. شرکت ها پس از تکمیل کارتابل خود نسبت به ارجاع پرونده به انجمن ایمنی مورد نظر خود جهت بررسی پرونده، باید اقدام نمایند، همچنین مستندات فیزیکی خود را می بایست ظرف 48 ساعت به انجمن مربوطه تحویل دهند.
  • گام بعدی در اخذ گواهینامه تایـید صلاحیت ایمنی چک شدن مدارک توسط انجمن ایمنی است. چنانچه مدارک نقصی نداشته باشند انجمن پرونده را جهت بررسی تکمیلی به اداره کار استان ارجاع خواهد داد. این بررسی توسط اداره کار در نهایت به ارجاع پرونده جهت بازرسی به اداره کار شهرستان های محل فعالیت می انجامد.
  • شرکت ها می بایست مستندات لازم جهت بازرسی پرونده ایمنی خود را به بازرس و یا بازرسان پروژه ها تحویل نمایند و پس از تایید؛ بازرسان کار گزارش بازرسی را در کارتابل متقاضی بارگزاری و جهت بررسی نهایی به اداره کل محل ثبت شرکت ارجاع مینماید.
  • آخرین مرحله در مسیر اخذ گواهینامه تاییـد صلاحیت ایمنی پیمانکاران، کمیته تایید صلاحیت است. پرونده شرکت های پیمانکاری پس از بازرسی به این کمیته ارجاع شده و نسبت به صدور و یا عدم صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران رای صادر میشود.

درصورت تایید گواهینامه تایید صـلاحیت ایمنی پیمانکاران با اعتبار 2 سال برای شرکت صادر میگردد. در غیر اینصورت پرونده رد و جهت درخواست تجدید نظر به مدت 15 روز در دسترس کاربر قرار میگیرد تا با رفع نقص، نسبت به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی خود، مجددا اقدام نماید.

مرجع اصلی صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران کیست؟

این گواهینامه توسط اداره کل کار محل ثبت شرکت ها صادر میشود.

جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چه دوره های آموزشی باید گذرانده شود؟

شرکت در 2 دوره آموزشی کارفرمایی( 20 ساعته) و آموزش کارگری ( 8 ساعته ) الزامی و شرکت در دوره های 40 ساعته و 16 ساعته مسئولین ایمنی وابسته به وسعت کارگاه و تعداد نفرات دارد.

اعتبار گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چقدر است؟

این گواهی 2 سال اعتبار دارد و جهت شرکت در مناقصات دولتی الزامیست. 45 روز قبل از پایان تاریخ گواهینامه جهت تمدید آن می بایست اقدام نمایید.