تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

مراحل ثبتنام در سامانه جامع روابط کار( جدید )

سامانه جامع اداره کار (جدید)
  1. مراحل ثبتنام شرکت های پیمانکاری به منظور اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران از اداره کار، دستخوش تغییرات اساسی از جانب وزارت کار گردیده است. نخستین تغییر مهم، جابه جایی بستر درخواست و پیگیری پرونده های تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران از لینک svcc.mcls.gov.ir  به prkar.mcls.gov.ir  می باشد.  از این رو کلیه پیمانکارانی که در گذشته کارتابل تایید صلاحیت ایمنی خود را، در سامانه قدیمی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران تشکیل داده اند می بایست، به سامانه جامع روابط کار مراجعه نموده و درخواست صدور گواهینامه ایمنی و یا معرفی نامه (به منظور شرکت در مناقصات دولتی)را، از طریق این سامانه دنبال نمایند. چنانچه شرکت پیمانکار در گذشته احراز هویت حقوقی خود را انجام داده است، نام کاربری (شناسه ملی) و گذرواژه حقوقی به منظور ورود به سامانه جامع روابط کار همچنان معتبر می باشد. اما در صورت فراموشی رمز میتوانید با ورود به سامانه جامع روابط کار و وارد کردن شناسه ملی به عنوان نام کاربری و استفاده از گزینه فراموشی رمز، در خصوص بازیابی رمز خود اقدامات لازم را انجام دهید.در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم در خصوص نحوه ثبتنام در سامانه جامع روابط کار را با شما به اشتراک بگذاریم.سامانه جامع روابط کار: سامانه جامع روابط کار در گذشته بیشتر با هدف رسیدگی به شکایات حقوقی در شرکت های پیمانکاری شناخته میشد. همچنین لینک این سامانه از زمان الزام احراز هویت شرکت و نفرات به منظور پیگیری فرایند آموزش ایمنی و دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی، در پیامک احراز هویت حقیقی و حقوقی، حتما به چشم شما خورده است.در حال حاضر سامانه جامع روابط کار در خصوص اخذ و یا تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، تأسیس دفتر مشاوره فنی طبقه بندی مشاغل کارگری، دریافت گواهی صلاحیت مشاوران و خدمات دهندگان حفاظت فنی و ایمنی، امور مرتبط با مرکز تحقیقات نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

    نحوه ثبتنام در سامانه جامع روابط کار:

    ورود به سامانه جامع روابط کار همانطور که در ابتدا گفته شد مستلزم داشتن گذرواژه حقوقی پس از انجام احراز هویت می باشد. ( احراز هویت حقوقی از طریق دفاتر پیشخوان دولت می باشد )

    ابتدا سامانه جامع روابـط کار را در مرورگر خود پیدا کنید.

سامانه جامع روابط کار( جدید )
  • نام کاربری و گذرواژه احراز هویت حقوقی خود را در باکس مربوطه وارد نموده و پس از درج کد عددی بر گزینه ورود کلیک کنید. در صفحه دوم مطابق تصویر زیر باکس با محتوای گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران را انتخاب کنید.
سامانه جامع روابط کار( جدید )
  • در صفحه بعد گزینه مشاهده را که روی باکس درخواست گواهینامه ایمنی پیمانکاران حقوقی موجود است، انتخاب نمایید.
سامانه جامع روابط کار( جدید )
  • نکته: در صورت نیاز به استعلام معرفینامه های موقت به منظور حضور در مناقصات دولتی و یا استعلام صحت گواهینامه های ایمنی پیمانکاران میتوانید از باکس استعلام گواهینامه، در این صفحه از سامانه جامع روابط کار، استفاده نمایید. جهت استعلام حداقل می بایست یکی از موارد شناسه ملی شرکت، تاریخ صدور گواهینامه، نام درخواست کننده، استان، شهر و یا کد ملی کارفرما را داشته باشید.
سامانه جامع روابط کار( جدید )
  • در این مرحله در سامانه جامع روابط کار بر روی گزینه ورود در باکس درخواست گواهینامه ایمنی پیمانکاری کلیک کنید.
سامانه جامع روابط کار( جدید )
سامانه جامع روابط کار( جدید )
سامانه جامع روابط کار( جدید )
  • در صورتی که شرکت پیمانکاری در زمان تشکیل کارتابل خود، فاقد پیمان جاری و یا شرکت تازه تاسیس باشد میتواند در صورت داشتن حداقل یک مجوز قانونی در حوزه فعالیت و قراردادهای شرکت خود مانند: مجوز از سازمان برنامه و بودجه کشور، مجوز از اداره کل کار در خصوص شرکت های خدماتی، مجوز از وزارت صنعت و معدن و …( در صورت تایید اداره کل کار ) نسبت به ثبت درخواست معرفینامه (شماره 2 ) یا همان گواهینامه موقت ایمنی پیمانکاران به منظور شرکت در مناقصات دولتی اقدام نماید. لازم به ذکر است معرفینامه صرفا برای مناقصات بارگذاری شده در کارتابل صادر خواهد شد و در صورت مراجعه به سامانه جامع روابط کار در روز و یا ماه های آتی جهت دریافت معرفینامه ی مناقصات جدید، مجددا باید درخواست جدید خود را ثبت نماید. (پس از ثبت درخواست معرفینامه بر روی گزینه تکمیل اطلاعات کلیک کنید )

جهت احراز هویت و خرید دوره ایمنی کارگری و ایزو با ما تماس بگیرید

سامانه جامع روابط کار( جدید )
  • در صورتی که شرکت پیمانکاری دارای پیمان فعال بوده و یا به موعد تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری خود رسیده باشد میتواند از طریق گزینه ثبت درخواست گواهینامه (شماره 3 ) در سامانه جامع روابط کار، نسبت به دریافت گواهینامه ایمنی 2 ساله خود از اداره کل کار استان محل ثبت اقدام نمایند.
  • نحوه اخذ گواهینامه 2 ساله ایمنی از طریق سامانه جامع روابط کار:
    پس از ثبت درخواست گواهینامه در سامانه جامع روابط کار شما به صفحه اول با عنوان وضعیت گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری(حرفه ای ) منتقل میشوید. در این صفحه شما در سمت راست در باکس آبی رنگ کلیه مراحل پیش رو در راستای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران را ملاحضه میکنید.
    این مراحل به ترتیب شامل موارد زیر می باشد:
  • 1- گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری
  • 2- سابقه فعالیت
  • 3- مشخصات پیمانکار
  • 4- اطلاعات اعضای هیات مدیره
  • 5- مشخصات دفتر مرکزی
  • 6- مشخصات کارگران
  • 7- تجهیزات
  • 8- حوادث
  • 9- سایر شرکت ها
  • 10- اطلاعات مسئولین حفاظت فنی
  • 11- اطلاعات پیمانکاران فرعی
  • 12- بارگذاری مدارک
  • 13- انتخاب انجمن
  • 14 -ثبت نهایی

لازم به ذکر است علاوه بر تکمیل اطلاعات در سامانه جامع روابط کار شرکت های پیمانکاری لازم است مدارک فیزیکی را آماده و در پایان تکمیل مراحل کارتابل به انجمن ایمنی شهر خود تحویل نمایند. در ادامه در خصوص هر یک از مراحل در کارتابل سامانه جامع روابط کار توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

 

سامانه جامع روابط کار( جدید )
سامانه جامع روابط کار( جدید )

1- گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری:

شرکت های پیمانکاری لازم است در ابتدا نسبت به اخذ یک مجوز قانونی قبل از شروع فرایند اخذ گواهینامه ایمنی پیمانکاران از اداره کار اقدام نموده باشند. این مجوز ها شامل: تایید صنوف و اتحادیه، تایید صنایع دفاع، گواهینامه شرکت های خدماتی(رتبه خدماتی )، سازمان نظام مهندسی، رتبه از سازمان برنامه و بودجه کشوری، شورای عالی انفورماتیک، و کلیه وزارت خانه ها می باشد. لازم است مجوز در هنگام بارگذاری در سامانه جامع روابط کار، دارای اعتبار لازم باشد و به تایید اداره کل کار محل ثبت شرکت رسیده باشد.
جهت تکمیل این بخش با انتخاب گزینه ” بلی ” شماره مجوز، نوع زمینه فعالیت و تصویر گواهینامه مجوز خود را بارگذاری نمایید. همچنین چنانچه در سنوات گذشته گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران داشته و این گواهینامه منقضی گردیده است، در این بخش با تایید شماره آخرین صلاحیت ایمنی، سال اخذ و تصویر آن را بارگذاری نمایید.

 

 2- سابقه فعالیت:
در این بخش شرکت ها می بایست اطلاعات ردیف پیمان های فعال خود را در سامانه جامع روابط کار درج نمایند. این اطلاعات شامل آدرس دقیق محل پیمان، نام کارفرمایان، تصویر قراداد، تاریخ شروع پیمان و مشخصات مرتبط با کد کارگاه، ردیف پیمان و تعداد پرسنل می باشد. جهت تکمیل صحیح این بخش بهتر است، به سامانه تامین اجتماعی شرکت مراجعه کرده و در قسمت پیمان های کارفرما کلیه پیمان های فعال را جدا کنید. چنانچه ردیف پیمان درج شده در حال حاضر در حال اجراست، می بایست اطلاعات آن را در این ردیف وارد کنید در غیر این صورت یک تصویر از مفاصاحساب و یا هر یک از مستندات پایان پیمان را آماده و فقط در بخش بارگذاری در سامانه جامع روابط کار در قسمت مفاصاحساب آپلود کنید.
3- مشخصات پیمانکار:
در این بخش لازم است اطلاعات مرتبط با ثبت شرکت، موضوع اساسنامه و موضوعات مورد استفاده در قراردادها، و همچنین اطلاعات مرتبط با مدیر عامل شرکت را وارد کنید. نوع فعالیت در این بخش بر اساس مجوز بارگذاری شده در قسمت اول وارد گردد.
4- اطلاعات اعضا هیئت مدیره:
اطلاعات هر یک از اعضای هیئت مدیره شرکت را به تفکیک هر سمت مطابق با آخرین آگهی تغییرات اعضا در این بخش از سامانه جامع روابط کار وارد کنید. دقت کنید که لازم است حداقل یکی از اعضا دارای گواهینامه 20 ساعته ایمنی کارفرمایی باشند.( چنانچه در زمان درج کد ملی، مشخصات فرد نشان داده نشد شخص را احراز هویت نمایید. احراز هویت ها با فاصله زمانی حداقل 20 دقیقه ای در سامانه درج میگردد)

5- مشخصات دفتر مرکزی:

اطلاعات مرتبط با دفتر مرکزی در زمان انجام احراز هویت در سامانه جامع روابط کار درج میگردد. صحت این موضوع در زمان تکمیل بخش اطلاعات دفتر مرکزی در سامانه و کلیک بر روی گزینه استعلام( مطابق تصویر فوق ) قابل روئت می باشد. چنانچه اطلاعات شما صحیح باشد مشخصات دفتر مطابق با آخرین آگهی قانونی آدرس در سامانه درج میگردد. این اطلاعات شامل: استان، شهرستان، کد پستی، آدرس دقیق دفتر مرکزی، شماره تلفن ثابت می باشد. اگر وضعیت دفتر مرکزی به صورت استیجاری می باشد لازم است اجاره نامه دارای کد رهگیری و تاریخ معتبر باشد. بارگذاری تصویر اجاره نامه در این صفحه الزامی است. اگر اطلاعات دفتر مرکزی در زمان ثبت گزینه استعلام اشتباه است میتوانید به صفحه اول در سامانه مراجعه نموده، و اطلاعات را ویرایش نمایید.

 

سامانه جامع روابط کار( جدید )

 7- تجهیزات:
تجهیزات حفاظت فردی که در کارگاه های خود مورد استفاده قرار میدهید را مطابق با دسته بندی انتخاب و با قید تعداد موجود در سامانه جامع روابط کار درج نمایید.

 8- حوادث:

سامانه جامع روابط کار( جدید )

اگر در طول فعالیت خود در هریک از کارگاه ها دچار حادثه گشته اید مستندات آن را در این بخش از سامانه جامع روابط کار بارگذاری نمایید.

 6- مشخصات کارگران:
اگر شرکت دارای پیمان فعال می باشد لازم است کلیه بیمه شدگان خود را مطابق با ماه منتهی به تشکیل پرونده ایمنی در سامانه جامع روابط کار، معرفی نماید. به منظور درج اطلاعات پرسنل لازم است از قبل احراز هویت حقیقی صورت گرفته باشد. همچنین لازم است هر شخص بیمه شده حداقل دارای گواهینامه 8 ساعته ایمنی کارگری باشد. به منظور درج مشخصات هر یک از کافیست بر روی گزینه افزودن کلیک کنید و پس از باز شدن صفحه کد ملی هر نفر را ثبت نماییید. اگر شخص دارای احراز هویت حقیقی باشد اطلاعات آن در صفحه نمایش داده میشود. در این صورت تنها لازم است به صورت دستی اطلاعات مرتبط با نوع شغل و ردیف پیمان کارگاه را وارد کنید. ( استعلام نمره در این بخش به صورت آنلاین از طریق سامانه مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار صورت میگیرد)
گواهینامه های آموزش 8 ساعته ایمنی کارگری که در این بخش استعلام داده نشود ( سال 98 به قبل ) از طرف اداره کار منقضی گردیده است، چنانچه به صحت اعتبار گواهینامه آموزش ایمنی خود مطمئن هستید میتوانید به صورت دستی مشخصات گواهینامه خود را همراه با تصویر برای هر فرد درج نمایید.

سامانه جامع روابط کار( جدید )

9- سایر شرکت ها:
اگر هریک از اعضای هیئت مدیره در شرکتی دیگر دارای سمت می باشد در این بخش اطلاعات مرتبط را درج کنید.

 10- اطلاعات مسئول ایمنی:
شرکت ها ی پیمانکاری که بیشتر از 25 نفر کارگر داشته باشند لازم است یک نفر را به عنوان مسئول ایمنی در شرکت خود معرفی نمایند. برای این مورد بهتر است شخص دارای مدرک تحصیل ایمنی صنعتی و یا بهداشت حرفه ای باشد در غیر این صورت یک نفر از بیمه شدگان( به غیر از مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره ) که دارای مدرک تحصیل مرتبط با کار خود می باشد را در دوره های آموزش ایمنی عمومی 40 ساعته و 16 ساعته ارزیابی ریسک ویژه مسئولین ایمنی ثبتنام نمایید. همچنین لازم است در سربرگ شرکت نامه ای با عنوان معرفی نامه ی مسئول ایمنی خطاب به ادراه کل کار استان محل ثبت بارگذاری نمایید.
11- اطلاعات پیمانکار فرعی:
در حال حاضر این بخش از سامانه جامع روابط کار در پرونده های تایید صلاحیت ایمنی مورد بررسی جامع قرار نمیگیرد اما بهتر است در صورت دارا بودن پیمانکار فرعی اطلاعات مرتبط با آنها را ثبت کنید.

12- بارگذاری مدارک:

سامانه جامع روابط کار( جدید )

جهت احراز هویت و خرید دوره ایمنی کارگری و ایزو با ما تماس بگیرید

در این بخش لازم است تصاویر آگهی تاسیس، کلیه صفحات اساسنامه، آخرین تغییرات قانونی شرکت، آخرین لیست بیمه به همراه نامه اعلام مشخصات سامانه تامین اجتماعی، مفاصاحساب ها و یا مستندات پایان کار جهت ردیف پیمان های باز، آخرین اظهارنامه مالیاتی قانونی و مستندات مرتبط با تعهد رسمی و تعهد غیر رسمی را بارگذاری کنید.
13- انتخاب انجمن:
همانطور که پیش تر گفته شد پس از تکمیل کارتابل لازم است مدارک فیزیکی خود را به یکی از انجمن های ایمنی در سطح شهر محل ثبت شرکت تحویل نمایید. جهت مشاهده اسامی انجمن ها و انتخاب میتوانید از این بخش در سامانه جامع روابط کار استفاده نمایید.

14- ثبت نهایی:
پس از ثبت کلیه مراحل و اطمینان از صحت آنها در این بخش کارتابل خود را تکمیل و جهت بررسی به انجمن ایمنی مورد انتخاب خود ارسال مینمایید. از این پس میتوانید مراحل کار خود را از طریق صفحه اول و گزینه گردش کار دنبال نمایید.

مراحل قانونی تشکیل پرونده ایمنی به ترتیب:
انجام احراز هویت حقوقی و حقیقی، برگزاری دوره ایمنی کارفرمایی، برگزاری دوره ایمنی کارگری و مسئولین ایمنی، تکمیل کارتابل در سامانه جامع روابط کار، تحویل پرونده فیزیکی به انجمن ایمنی استان، چک پرونده توسط کارشناس انجمن، ارجاع پرونده به اداره کل کار شهر محل ثبت، بررسی پرونده توسط دبیر استان، ارجاع پرونده به اداره کل بازرسی کحل ثبت، ارجاع پرونده به کارتابل بازرسی کار مطابق با آدرس محل پیمان، بازرسی پیمان ها ،درج گزارش بازرسی در سامانه، ارجاع پرونده به کمیته تشخیص صلاحیت و در نهایت صدور گواهینامه و یا درخواست تجدید نظر

.

سامانه جامع روابط کار( جدید )

سوالات متداول

1- نحوه احراز هویت حقیقی و حقوقی در سامانه جامع روابط کار به چه صورت است؟

به منظور انجام احراز هویت حقیقی میتوانید از طریق لینک و یا تماس با مراکز دارای مجوز برگزاری دوره های آموزش ایمنی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار اقدام نمایید. همچنین در حال حاضر تنها راه احراز هویت حقوقی شرکت های پیمانکار از طریق دفاتر پیشخوان دولت به صورت حضوری می باشد.

آیا گواهینامه های آموزش ایمنی کارگری،کارفرمایی و مسئولین ایمنی منقضی میگردد؟

بر روی گواهینامه های آموزش ایمنی تاریخی منوط به اشاره به انقضای آن درج نشده اما گواهینامه های آموزش ایمنی سال 98 به قبل، که فاقد استعلام در سامانه جامع روابط کار و یا سامانه کاردان باشد از سوی وزارت کار باطل گردیده است.

فرایند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چقدر زمان بر است؟

از زمان تکمیل اطلاعات در سامانه جامع روابط کار و ارجاع پرونده جهت بررسی حداقل یک ماه و حداکثر 2 ماه کاری زمان بر است.

اگر پرونده از گذشته در سامانه SVCC تشکیل شده باشد قابل پیگیری است؟

خیر، متاسفانه امکان برررسی پرونده های قدیمی در سامانه قدیمی روابط کار میسر نیست.